SCRE4M



Ikväll har vi varit på bio, vi skulle egentligen ha gått i helgen men det blev inte av... av olika anledningar. Men idag blev det av, och filmen vi såg var SCREAM 4 . Scream filmerna har ju alltid varit lite halvtattiga, men man är ju uppväxt med dom. Och att se nummer 4 nu när dom gjort den 10 år efter 3an, var ju bara ett måste. Erik var väl inte lika pepp på att se den som jag var, men jag drog med honom ändå. Det märks att det är samma regissör (Wes Craven) då filmen är uppbyggd på exakt samma sätt som dom tidigare filmerna. Mystiska telefonsamtal som lyder


"what´s your favorite scary movie?"
"Oh my god!.. who is this?! "
"I´m gonna slice and dice you"


and on and on and on...


Wes kör fortfarande på det här klassiska att någon människa dyker upp bakom ett hörn helt plötsligt och karaktären blir jätte rätt och hoppar till. Visst det kanske kan fungera rätt bra ETT PAR GÅNGER, men när man kör samma koncept hela filmen igenom så reagerar man till slut inte. Jag tycker även att det var en del kassa skådespelare med den här gången.

Filmens slut lyfter dock filmen en del då man blir rätt förvånad. Och filmen blev rätt spännande till slut.
Den största skillnaden mot dom andra filmerna är att det är en hel del ironi med i denna. Man skrattar till rätt rejält många gånger och ibland undrar man om det är meningen att den inte ska kännas seriös? Är dom ute efter att få oss att skratta eller har dom bara misslyckats med en scen?

Filmen ändå en 6,5, mest för att jag inte kan förneka det faktum att jag gillar Scream "fyrologin", men också för att slutet var rätt bra. Filmen har fått förvånansvärt bra betyg på IMDB = 7,6.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0