Praktikstart påTransportstyrelsen

Nu har jag börjat min praktik på Transportstyrelsen. Jag var där i fredags för första gången och fick då först sitta inne på kontoret med Chefen ( Maarit) och Maja (handledaren som jag ska ha) och dom berättade då allt möjligt om Transportstyrelsen, tex i vilka städer dom finns och vad varje avdelning gör. Dom babblade på ordentligt och det var väldigt mycket information på kort tid, särskilt svårt var det att ta in eftersom jag var rätt nervös och då blir hjärnan lite blockerad. Men jag antar att dom inte förväntar sig att jag ska kunna allt, utan att det mer var för att jag skulle få en liten uppfattning om vad det handlar om. Efter vårat lilla samtal så Visade Maja mig runt på dom olika våningarna i huset (4 st) och jag tror inte jag överdriver när jag säger att jag säkert hälsat på 60 personer minst. På varje våning var det ju hur många kontor som helst, så det blir endel folk. Jag hade även fått ett eget kontor med mitt namn på skylten, det ni! Haha.. nej men det var väl mest för att dom hade ett tomt kontor över.

I Måndags var det då dags för första praktikdagen, och eftersom Maja var på möte just den tiden jag skulle dit så fick jag vara med en tjej som heter Annika, hon höll till på den översta våningen. Jag fick hjälpa henne kopiera massvis med papper. Det var olika beslut som dom skickar till kunder. te.x "Orvar Bertilsson får härmed tillstånd att parkera på Lindåkersvägen 11 B, vi beslutar att bla bla bla . osv. " Det var otroligt många beslut som skulle kopieras, för tydligen så får man enligt lagen inte skicka det elektroniskt utan allt måste finnas på papper... jätte bra för miljön, verkligen. Flera ton papper om dagen måste dom gå igenom. Jag lärde mig kopieringsmaskinen och i vilken ordning papperen skulle ligga efter ett tag.  Eftersom jag bara är på praktiken två timmar än så länge så gick tiden väldigt fort. Och idag (Onsdag) har jag nyss kommit hem därifrån. Annika har haffat mig hela veckan då hon behövde en del hjälp. Jag har fått suttit och korrekturläst i två timmar. Jag fick sitta med en handbok på vänster sida och ett avskrivet häfte på höger sida, och så fick jag sitta med en linjal och kolla rad för rad att allt var rättstavat och exakt lika i både boken och häftet. ibland var det små fel, som tex att dom missat ett kommatecken. Då fick jag markera med en röd penna vart det var fel.

Efter praktiken cyklade jag i regnet till konsum på stan och köpte godis då jag har blivit otroligt sockerberoende igen, men jag orkar inte ta tag i det just nu. Sen var det bara att trampa hem hit och börja tvätta. Har satt igång 2 maskiner, och nu ska jag sätta in en lasagne i ugnen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0